قصص

خطـــة الشيــــطانـــة…..خطـــة الشيــــطانـــة

بقلم: أحمد محمود شرقاوي

مراتي فضلت حوالي سنتين بعد الجواز مبتخلفش, وفضلنا نجري من دكتور لدكتور لشيخ لدجال ومفيش أي نتيجة للأسف, وده لأن الموضوع عندنا صعب شوية وفكرة إنك متخلفش بنعتبرها عيبة كبيرة في حق الراجل وحق الست, عشان كدا أول ما حملت كنت طاير من الفرحة ومش مصدق أخيرا انها هتخلف وهرفع راسي وسط الناس كلهم, وحتى يوم ما عرفنا الخبر أختي عملت وليمة كبيرة أوي في البلد ووزعت على كل الناس تقريبا..
وفضلنا منتظرين الطفل بفارغ الصبر, شهر واتنين وتلاتة, لحد ما جه يوم الولادة وخلفت مراتي طفل يبان انه عادي, بس نظرة أختي كانت قلقانة وبتقول انه استحالة يكون عادي, الطفل ده مش طبيعي إطلاقا, وفعلا وبعد كام شهر بدأت تظهر ملامحه, وكان واضع انه هيطلع طفل عنده تأخر عقلي, وقتها مراتي حملت مرة تانية, واستنينا بفارغ الصبر, وخلفت طفل من تاني يعتبر نسخة من أخوه, طفل عنده تأخر عقلي وملامحه مختلفة عن كل الأطفال, مكناش نعرف ان الحالة دي اسمها “متلازمة داون”.
وفي يأس كبير حاولت المحاولة الأخيرة يمكن تنصفني المرة دي, بس للأسف جه التالت نسخة من اخواته الاتنين, وقتها تمنيت من كل قلبي لو كانت مخلفتش من الأساس, وكنت طلقتها واتجوزت غيرها, أو كانوا يموتوا وميخرجوش للدنيا من الأساس, وكلها سنتين بس واللي توقعته لقيته, أنا اللي ليا اسم كبير في البلد كلها واسمنا معروف بقا بيتقال لولادي في الشوارع “العبايط” أو العيال المتخلفين اللي مبيفهموش, وكنت بتجنن لما بيوصلي الكلام ده, وعملت خناقات كبيرة كانت هتوصل للموت مع أكتر من حد لأنه بيقول كدا على عيالي, بس ده موقفش الناس, خاصةً اللي بيحبوا يشمتوا فينا وفي عيلتنا الكبيرة المعروفة, ومن جوايا بدأت أدور على أي حل للمشكلة اللي انا فيها دي, الطلاق مش حل, وبقا عندي رعب من إني أتجوز تاني وأخلف نفس الشكل ده, وقتها هيتأكد الظن إن انا عندي مشكلة كبيرة, انما دلوقتي أقدر أرمي المشكلة على مراتي مش عليا انا…
وبدأت أشتكي لأختي مرة واتنين, أختي الكبيرة اللي تقريبا كنا بنعتبرها كبيرة العيلة مش أختنا بس, وبدأت تكلمني عن تخوفات جواها, التخوفات عبارة عن إن نسل عيلتنا شريف, مبيخرجش أطفال بالشكل ده, وانها شاكة إن مراتي عملت الحرام مع حد تاني وجابت منه العيال دول, كلامها خلى النار تولع جوايا, لدرجة إني مسكت السكينة وكنت رايح أقتلها, بس أختي قالتلي انا هتأكد الأول, وطلبت مني شعرة مني عشان تكشف وتتأكد العيال دول ولادي ولا لا, العيال ولا شبهي ولا قريبين من طبعي وصفاتي من الأساس..
واستنيت رجوعها على نار لأكتر من 8 ساعات, وفي الآخر رجعت وقالتلي انهم مش ولادي, وان مراتي جابتهم من حد غيري, وبالأخص لما اتأخرنا في الحمل راحت اتصرفت وعملت ده مع حد تاني, عنيا احمرت وبدأت الدنيا تتلون باللون الاسود قدامي, أختي مسكتني بالعافية وقالت ان التنفيذ لازم يبقا بحرفنة عشان محدش ياخد باله مننا, وهنقول انها هربت بالعيال لأنها ملبوسة من الجن, والعيال اللي خلفتهم دول كانوا من الجن..
وخططنا لأكتر من تلت أيام لحد ما جه يوم التنفيذ, خدرت مراتي وعيالي التلاتة, وضربتهم بالنار الأربعة بدم بارد, وحطتهم في شنطة العربية وطلعت بيهم على المقابر, دفنت الأربعة في مقبرة واحدة وقفلت عليهم, كل ده بالنسبالي سهل, ومفيش فيه أي مشكلة إطلاقا, وكلمت اختي وقولتلها إن كل حاجة اتنفذت تمام, وقالتلي أرجع شقتي وبكرة نبلغ انها هربت في مركز الشرطة ونعمل مشكلة مع أهلها ونتهمهم انهم هربوها ونفضحهم, وبكدا نفلت من الجريمة كلها..
وقتها اتطمنت لأني عارف إن أختي شيطانة فعلا, وعمرها ما خططت لحاجة ومعدتش على خير, دايما تخطيطها بيكون مناسب جدا للموقف, روحت شقتي, فتحت الباب ودخلت, وبدأت أسمع صوت في أوضتي, صوت مش مفهوم من الأساس, دخلت الأوضة وانا متحفز لقيت مراتي نايمة على السرير, مراتي اللي انا قتلتها ولسة دافنها من ساعة واحدة بس, وقفت قدامها مش عارف أتنفس من الرعب اللي اتملكني, وقبل ما أتحرك لقيت ولادي التلاتة داخلين الأضة يصحوا أمهم بنفس طريقتهم اللي كانوا بيعملوها, وقتها مقدرتش أتمالك أعصابي وجريت برة الشقة وخرجت منها وانا مرعوب, اتصلت بأختي وحكتلها كل حاجة, قالتلي:
– انت متأكد انك قتلتهم ودفنتهم
– أيوة طبعا متأكد
– يبقا انت بتتخيل وبس
وجت أختي وطلعنا الشقة من تاني, وفتشنا فيها حتة حتة, بس مكنش فيه أثر لمراتي وولادي, أختي طمنتني إن كل ده خيالات وطلبت مني أنام لحد الصبح هنا عشان بكرة ننفذ اللي اتفقنا عليه, وفعلا قررت أدخل عشان أنام من تاني, ومسافة ما نعست فوجئت بإيد عنيفة بتهزني بقسوة غريبة, قمت مخضوض لقيت مراتي وولادي التلاتة واقفين قدام السرير بتاعي ثابتين, والغريب إنهم كانوا لابسين لبس الخروج كأنهم رايحين مشوار..
فضلت أبص ناحيتهم وانا مش قادر أهمس, ولا أتحرك من مكاني, لقيت مراتي بتديني الجلبية بتاعتي وكأنها عاوزاني أخرج معاهم, كنت حاسس إني بدون إرادة واني لازم أتحرك معاهم فورا..
نزلت للشارع لقتهم واقفين على أول الشارع, وماشيين بهدوء شديد, وكل ما كنت بقرب منهم كانوا بيبعدوا بطريقة مخيفة, الشوارع فاضية والجو لسة ليل, فضلت ماشي وراهم لحد ما وصلت للمقابر, وبالأخص مقبرتهم اللي دفنتهم فيها, وقبل ما أقرب لقيت راجل وست واقفين قدام المقبرة دي, استخبيت بسرعة واتفاجئت انها أختي ومعاها واحد معرفوش, وسمعتها بتتكلم وبتقول:
– عاوزاك تحبس أي رسالة ممكن تطلع برة المقبرة دي وتفضحني, مش عايزة المدفونة جوة تخرج الحقيقة لأخويا أبدا
– حاضر يا ست الكل بس هتدفعي كتير
– مفيش أي مشكلة, بس المهم ان اللي حصل لاخويا انهاردة وانه يشوفهم بعد موتهم ده ميتكررش تاني
وقتها وبدون وعي مسكت حجر ضخمة وقربت منهم بهدوء شديد وفورا نزلت بيه على راس الراجل اللي معاها, أختي اتفزعت من المنظر وأول ما شافتني وشها بقا لونه أصفر بطريقة مرعبة, مسكت الحجر وهددتها لو محكتش اللي حصل هخلص عليها تماما, اترعشت وبدأت ترجع لورا بس أنا مكنتش ناوي أخليها تهرب, لازم أفهم اللي بيدور هنا..
وقالتلي ان العيلة كلها استنت إني أخلف من أول يوم جواز, ولما عدوا سنتين كاملين بدون خلفة اتأكدت إن العيب فيا أنا, وعشان الناس مياكلوش وشنا خدت مراتي تحت التهديد لواحد دجال وعملتلها عمل, بس الدجال اشترطت انه يعمل الفاحشة بمراتي عشان تخلف, ومراتي وقتها كانت شبه متخدرة, وأختي وافقت عشان تتخلص من معايرة الناس, وخلفت مراتي من الدجال مرة واتنين وتلاتة, وكل ده بدون علمي, ولأني كنت رامي الموضوع كله على أختي, ولما العيال اتولدوا بالشكل ده قررت تتخلص منهم كلهم من خلالي وتسخني على مراتي عشان أقتلها, وعشان معايرة الناس لينا كعيلة كبيرة ومعروفة..
مكنتش قادر أصدق اللي بتقوله ده, فضلت تتحايل عليا اهدى وانها عملت كل ده لمصلحتي أنا, وانها جابت الدجال ده عشان يحبس حتى قرين مراتي ميخرجش من مكانه يبلغ بالكارثة, بس الغريب إني مشوفتش وقتها القرين شيطان, أنا شوفت أختي هي اللي عبارة عن شيطان رجيم, شيطان قرر يتعامل مع الناس على إنهم عبيد, مش بشر, ينفذوا اللي يتقالهم بالحرف الواحد, وعشان شكلها قدام أهل البلد قررت تنتهك شرف مرات أخوها, وتدمر النسل, وكمان تخليني أقتل مراتي وعيالها التلاتة..
محستش بنفسي غير وانا نازل على دماغها بالحجر لحد ما كسرت راسها وخليتها بدون ملامح تقريبا, وروحت سلمت نفسي واعترفت بكل حاجة, المقبرة اللي فيها 6 جثث دي أنا اللي قاتل كل اللي فيها, الدجال وأختي ومراتي وعيالها التلاتة, كل ده عشان عُرف فاسد في البلد بيقول إن اللي مبيخلفش يبقا راجل معيوب, وان ده مش قضاء وقدر زي ما الدين ما بيقول, كل ده عشان المظاهر, كل ده عشان اهتمينا بالعُرف قبل الشرع والدين..”وَلا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ”

تابعونا على صفحتنا الفيس بك

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى